Są uczniowie zdolni, ale są też bardzo zdolni. W szczególnie w przypadku tych drugich należy podjąć odpowiednie działania, by móc wykorzystać ich potencjał. Na pewno dużą rolę może odegrać w tym przypadku nauczyciel. Jednak z drugiej strony nie ma się co oszukiwać – szkoła jest niedofinansowana i przez to ciężko dać dzieciakom możliwości na jakie zasługują. Na szczęście są pewne możliwości. Zastanówmy się więc, jak nauczyciel może pomóc bardzo zdolnemu uczniowi i wskazać drogę, dzięki której będzie jeszcze lepiej się rozwijał.

Na początek trzeba dostrzec możliwości ucznia

Nie ma się co oszukiwać, szkolnictwo jest niedofinansowane – to już jest wiadome od wielu lat. I właśnie przez to najbardziej cierpią dzieciaki. Przede wszystkim nie daje im się takich możliwości, na jakie zasługują i nie zawsze można wykorzystać ich potencjał. Jednocześnie nie bez znaczenia jest fakt, że do jednej klasy należy dosyć sporo uczniów – często nawet powyżej 20. A jednak nauczyciel jest jeden, co oznacza, że naprawdę trudno niejednokrotnie dostrzec nauczycielowi bardzo zdolnego ucznia. Co nie oznacza, że nie jest to możliwe. Tutaj na pewno nie ma znaczenia aktywność na zajęciach, bo należy zdawać sobie sprawę, że wielu uczniów tych bardzo zdolnych jest też introwertykami i nie zgłasza się na zajęciach. Za to o ich ponadprzeciętnej inteligencji świadczą wyniki w nauce, które z kolei są naprawdę świetne. I to pierwszy symptom, że dziecko jest bardzo zdolne. Do tego trzeba zdawać sobie sprawę, że pewne symptomy są mylące i często też uczeń wierci się i kręci na zajęciach, a także wygląda na znudzonego, ale gdy się go o coś zapyta, to od razu zna odpowiedź. Czyli jak widzicie możliwości rozpoznania bardzo zdolnego ucznia jest może niewiele, ale jest parę.

A gdy dostrzeżesz takiego ucznia, to zacznij z nim pracować

Wyniki egzaminów 8 klas pokazały, że wielu uczniów ma zaległości, ale jednak część z nich była bardzo dobra. I tutaj pojawia się pytanie: czy nauczyciele wykorzystali realny potencjał tych uczniów? Czy zdawali sobie sprawę, że są tak zdolni? Tutaj odpowiedź już nie jest jednoznaczna. I niestety nader często bardzo zdolni uczniowie marnują swoje możliwości. Dlatego każdy nauczyciel zobligowany jest do obserwowania uczniów, a gdy zauważy bardzo zdolnego, to powinien zacząć z nim pracować. Na początek można poprosić o wykonanie zadania trudniejszego od rówieśników i jeżeli potwierdzą się Wasze spostrzeżenia, to czas przejść do realnej pracy, ale najpierw należy skontaktować się z rodzicami dziecka i porozmawiać z nimi na temat przyszłości i możliwości jakie stoją przed uczniem.

Wykorzystanie talentu

Talent i realne umiejętności jakie posiada bardzo zdolny uczeń nie tylko muszą być dostrzeżone, ale też wykorzystane. I tutaj duże znaczenie ma rozmowa z rodzicami i dojście do najlepszej opcji, która sprawi, iż w realny sposób wykorzysta się potencjał dziecka. Na pewno trzeba szukać takich rozwiązań, które będą dla niego najlepsze. Na początek można wykonać test na inteligencję, ale też test wiedzy. Gdy już wszystko zostanie potwierdzone, to trzeba szukać takich rozwiązań, które rzeczywiście pomogą w rozwoju. Na pewno dobrym wyborem są wszelkie konkursy wiedzy, dzięki którym można zdobyć choćby zwolnienie z egzaminu ósmoklasistów z uzyskaniem maksymalnego wyniku. Tutaj należy też nakreślić drogę, by potem wybrać możliwie najlepszą szkołę, czyli nie taką, gdzie poziom nauczania jest niski, lecz taką, która doskonale przygotowuje do trudnych studiów. Do tego dziecko może skorzystać ze stypendium, które na pewno się przyda. Jednocześnie trzeba znaleźć dla niego dobre koła naukowe, gdzie będzie mógł się jeszcze lepiej rozwijać i poszerzać swoją wiedzę. Wszystko rzecz jasna musi odbywać się w porozumieniu z opiekunami dziecka i za jego zgodą, bo trzeba pamiętać, że dziecko także ma prawo wyrazić swoją opinię.

Przeskoczenie klasy

Oczywiście można także „przeskoczenie” jednej klasy, czyli od razu zapisanie dziecka do klasy wyżej. Jest jeszcze jedna opcja, a mianowicie indywidualny tok nauczania, czyli uczeń realizowałby program z klasy, do której chodzi, ale dodatkowo uczyłby się materiału z klasy wyższej. Tutaj na pewno duże znaczenie ma zdanie rodziców, dodatkowo współpraca nauczyciela wychowawcy i dyrektora jest też ważna. Nie można zapominać, że dziecko musi być jeszcze psychicznie gotowe do poczynienia takich kroków.